Kanta-tietojen hyödyntämisen hukatut mahdollisuudet

Lainsäädäntöä kehittämällä Kanta-palvelujen tiedoista olisi saatavissa huomattavasti enemmän hyötyjä kuin nykyisin.

Kelan ylläpitämä Kanta sisältää kansalaisten sosiaali- ja terveydenhuollon tiedot digitaalisena. Kanta-palvelujen kokonaisuus palvelee julkista ja yksityistä sosiaali- ja terveydenhuoltoa, apteekkeja ja kansalaisia.

Tietojohtamiseen tarvitaan laadukasta ja vertailtavaa tietoa

Kanta-tiedot tarjoaisivat merkittävää apua hyvinvointialueiden ja yksityisten palvelutuottajien tietojohtamiseen, mutta lainsäädäntö asettaa sille esteitä. On erikoista, ettei edes hyvinvointialueiden omista Kantaan tallennetuista potilas- ja asiakastiedoista voi tehdä henkilötietoja sisältäviä yhteenvetoja. Ongelman paikkaamiseksi hyvinvointialueet kehittävät omia rinnakkaisia järjestelmiään palvelemaan alueiden tietojohtamista ja toimintojen kehittämistä. 

Hyvinvointialuekohtaisten potilas- ja asiakastietojen lisäksi Kanta tarjoisi mahdollisuuden myös eri hyvinvointialueiden vertailuun. Hyvinvointialueet tarvitsevat toimintansa kehittämiseksi ja tietojohtamiseen sparrausavuksi vertailevaa dataa naapurihyvinvointialueilta.

Tämä vertailtava, luokiteltu tieto löytyy jo Kannasta. Jos sitä olisi lupa käyttää nykyistä laajemmin, Kannasta saatava vertailutieto auttaisi hyvinvointialueiden toiminnan seuraamista ja kehittämistä tiedon avulla. Lisäksi voitaisiin tehdä alueiden palvelutarvetta ja palvelujen käyttöä koskevia yhteenvetoja ilman erillisiä ja raskaita tiedonkeruita.

Asiakastietolaki tukemaan Kanta-tietojen parempaa hyödyntämistä

Näiden ilmeisten tarpeiden täyttämiseksi ja päällekkäisten järjestelmien tarpeiden vähentämiseksi Kela ja Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy ovat tehneet esityksen ministeriölle asiakastietolain muuttamisesta. 

Esityksen mukaan Kela voisi laatia ja luovuttaa hyvinvointialueille Kantaan tallennettuja potilas- ja asiakastietoja henkilötietoineen, joiden perusteella hyvinvointialueet voisivat kehittää, seurata ja valvoa toimintaansa.

Lisäksi yhteenvetotasoisten vertailutietojen saatavuus toisen hyvinvointialueen vastaavista Kanta-tiedoista sekä alueella toimivista yksityisistä palvelutuottajista tulisi tehdä mahdolliseksi. Kysymys on pienestä lainmuutoksesta, jolla olisi suuri vaikuttavuus hyvinvointialueiden toiminnalliseen arkeen, palveluihin sekä asukkaiden terveyteen ja hyvinvointiin.

Ilman muutosta hyvinvointialueiden omien rinnakkaisten järjestelmien rakentaminen jatkuu. Tämä ei ole kansallinen etu. Ongelma näyttää kuitenkin olevan, että ministeriön lainsäädäntöresurssien tiukkuuden vuoksi muutokset etenevät hitaasti, ja lukuisten eri järjestelmien rakentaminen jatkuu. Toivottavasti voimme ottaa pian askeleen kohti kansallisesti kattavaa tietopohjaa ja Kannan täysimääräistä hyödyntämistä tiedolla johtamisessa.

Auli Valli-Lintu                                                                                       Minna Korkiakoski-Västi

lainsäädännön kehittämisjohtaja, Kela                                        toimitusjohtaja, Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy

Lisätietoa

Vastaa